Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Bełżec

Szczegóły dokumentu

Powrót do listy dokumentów
Tytuł
P O S T A N O W I E N I E
Znak
OS.6220.1.2015
Data utworzenia
2015-11-17
Opis

 

Działając na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U z 2013 r. poz. 267), w związku z art. 59 ust. 1 pkt 2, art. 63 ust. 2, art. 64 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz art. 65 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 z późn. zm.), a także z § 3 ust. 1 pkt 40 lit. "a" rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r., Nr 213, poz. 1397), w ramach postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia prowadzonego na wniosek Zakładu Montażowo-Budowlanego "SPOIWO" Czesław Adamowicz w Zamościu, po zasięgnięciu opinii:

- Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie, Wydział Spraw Terenowych III w Zamościu – opinia znak: WST III 4240.15.2015.JK z dnia 9.11.2015 r. (data wpływu) - Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Tomaszowie Lubelskim – opinia sanitarna znak: ONS-NZ.700/13/2015 z dnia 25.03.2015 r. (data wpływu)

postanawiam

odstąpić od nałożenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dla przedsięwzięcia pn: "Eksploatacja piasków eolicznych, na części działek ewidencyjnych nr 5 i 11 obręb Bełżec, Gmina Bełżec".

Uzasadnienie

Procedura oddziaływania na środowisko została wszczęta w związku z wnioskiem złożonym dnia 5.03.2015 r. przez Zakład Budowlano-Montażowy "SPOIWO" Czesław Adamowicz, ul. Styczniowa 8, 22-400 Zamość w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. "Eksploatacja piasków eolicznych, na części działek ewidencyjnych nr 5 i 11 obręb Bełżec, Gmina Bełżec", realizowanego na działkach oznaczonych nr ewidencyjnym gruntu 5 i 11 (ark. 6), obręb ewidencyjny Bełżec, przy ul. Partyzantów w miejscowiści Bełżec.

Do wniosku dołączono:

- kartę informacyjną przedsięwzięcia zawierającą podstawowe informacje o planowanym przedsięwzięciu, sporządzoną zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy ooś wraz zapisem w formie elektronicznej;

- mapę sytuacyjno-wysokościową w skali umożliwiającej szczegółowe przedstawienie przebiegu granic terenu, na którym zaplanowano przedsięwzięcie oraz obejmującą obszar, na który będzie ono oddziaływać;

- wypis z ewidencji gruntów,

- wypis z ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Bełżec;

- załącznik graficzny przedstawiający zasięg oddziaływania przedsięwzięcia,

- dowód dokanania opłaty skatbowej

- oświadczenie w sprawie ubiegania się o dofinansowanie ze środków unijnych na realizację przedsięwzięcia.

Po analizie przedłożonych materiałów przedmiotowe przedsięwzięcie zakwalifikowano do tzw. II grupy, czyli przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 40 lit. "a" rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r., Nr 213, poz. 1397), "wydobywanie kopalin ze złoża metodą odkrywkową inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 27 lit. "a" bez względu na powierzchnię obszaru górniczego:

- jeżeli dotyczy torfu lub kredy jeziornej;

- na obszarach narażonych na niebezpieczeństwo powodzi, a jeżeli została sporządzona mapa zagrożenia powodziowego, na obszarach, o których mowa w art. 88 d ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne;

-na terenie gruntów leśnych lub w odległości nie większej niż 100 m od nich;

- na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z nia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy;

- w odległości nie większej niż 250 m od terenów, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1232 z późn. zm.);

- jeżeli działalność będzie prowadzona z użyciem materiałów wybuchowych;

- jeżeli w odległości nie większej niż 0,5 km od miejsca planowanego wydobywania kopalin metodą odkrywkową znajduje się inny obszar górniczy ustanowiony dla wydobywania kopalin metodą odkrywkową;

- z obszaru górniczego o powierzchni większej niż 2 ha lub o wydobyciu większym niż 20 000 m³ na rok, inne niż wymienione w lit. "a" oraz ust. 2 pkt 2, "polegające na rozbudowie, przebudowie lub montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ust. 1, z wyłączeniem przypadków, w których powstałe w wyniku rozbudowy, przebudowy lub montażu przedsięwzięcie nie osiąga progów określonych w ust. 1, o ile progi te zostały określone", dla których może być wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko.

Wszczęto postępowanie w przedmiotowej sprawie. Zgodnie z art. 10 § 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego zapewniono stronom udział w postępowaniu. O wszczęciu postępowania i możliwości zapoznania się z zamierzeniami inwestycyjnymi wnioskodawcy, powiadomiono strony postępowania stosownie do art. 61 § 1, § 4 Kpa. Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. Poz. 1235 z późn. zm.), zamieszczono informację dotyczącą wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w „Publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie” numer karty 117/2015.

Przedsięwzięcie zlokalizowane jest na terenie, dla którego Gmina Bełżec posiada Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego uchwalonyuchwałąNrIX/54/03wdniu28listopada2003r.RadyGminyBełżec,ogłoszonegowDziennikuUrzędowymWoj.Lub.z2004r.Nr28,poz.698. Zgodnie z ustaleniami Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przedmiotowe przedsięwzięcie usytuowane jest na terenie oznaczonym symbolem PE – tereny powierzchniowej eksploatacji surowców mineralnych wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi eksploatacji, w związku z tym ww. przedsięwzięcie nie narusza jego ustaleń.

Działając na podstawie art. 64 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie, Wydział Spraw Terenowych III w Zamościuoraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Tomaszowie Lubelskimo wydanie opinii odnośnie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz konieczności sporządzenia raportu i jego ewentualnego zakresu dla ww. przedsięwzięcia. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska dnia 16.04.2015 r. (data wpływu), wezwał inwestora do uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia, w związku z czym po poszerzeniu karty informacyjnej o wymagane informacje organ prowadzący postępowanie dnia 28.09.2015 r. wystąpił do ww. organu o wydanie opinii dotyczącej konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przekazując jednocześnie uzupełnienie karty informacyjnej.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Tomaszowie Lubelskim w opinii sanitarnej z dnia 25.03.2015 r. (data wpływu), znak: ONS-NZ.700/13/2015 stwierdz, iż nie zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie, Wydział Terenowy III w Zamościu w piśmie z dnia9.11.2015 r. (data wpływu) znak: WST III.4240.15.2015.JKwyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.

Rozpatrując opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie, Wydział Terenowy III w Zamościu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Tomaszowie Lubelskim, rozważając ich racjonalność i logikę uzasadnienia, a także kierując się własną oceną przedsięwzięcia, organ prowadzący postępowanie postanowił nie nakładać obowiązku oceny oddziaływania na środowisko.

Przy stwierdzaniu braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko uwzględniono powyższe opinie oraz następujące uwarunkowania zawarte w art. 63 ust. 1 cytowanejwyżej ustawy.

 

1. Rodzaj i charakter przedsiwzięcia:

Planowane przedsięwzięcie realizowane będzie na części nieruchomości gruntowych oznaczonych nr ewidencyjnym gruntu 5 i 11 (ark. 6) "tereny leśne", położonych w Bełżcu, o łącznej powierzchni ok. 6,72 ha, (działka nr 5 (ark. 6) o powierzchnia ok. 3,41 ha oraz działka nr 11 (ark. 6) o powierzchni ok. 3,31 ha), stanowiących własność Skarbu Państwa w zarządzie Nadleśnictwa Tomaszów Lubelski.

W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia planuje się eksploatację kruszywa ze złoża piasków eolicznych metodą odkrywkową, bez użycia materiałów wybuchowych, jednym piętrem do spągu złoża.

W bezpośrednim sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia zlokalizowane jest złoże "Bełżec 1" w chwili obecnej eksploatowane przez Inwestora na podstawie uzyskanej koncescji. Dla złoża "Bełżec 1" wyznaczony został obszar i teren górniczy. Wyeksploatowa część złoża poddawana jest rekultywacji w kierunku leśnym. Obecnie eksploatacja piasku ze złoża "Bełżec 1" prowadzona jest na podstawie uzyskanej przez Inwestora koncesji wydanej przez Marszałka Województwa Lubelskiego, znak: FZ.7422.4.2012.EHK z dnia 30.08.2012 r.

Dla planowanego przedsięwzięcia w sierpniu 2015 r. sporządzona została dokumentacja geologiczna złoża kopaliny stanowiąca dodatek Nr 2 do dokumentacji geologicznej złoża piasku "Bełżec 1" w związku ze zmianą granic złoża "Bełżec 1" wynikającą z planowanego rozszerzenia eksploatacji o tereny przylegające od strony północnej
i północno-wschodniej nie przekraczając granic udokumentowania zasobów.

Zasoby geologiczne złoża w poszerzonych granicach wynoszą:

- dla części w obrębie działki nr 11 – 691460,67 Mg;

- dla części w obrębie działki nr 5 – 186934,92 Mg.

W złożu "Bełżec" występuje tylko kopalina główna, natomiast udokumentowane zasoby są zasobami bilansowymi. Rozszerzenie eksploatacji na pozostałą część złoża jest zgodne z racjonalną gospodarka zasobami.

W odległości około 50 m od wschodniej granicy terenu inwestycji przebiega ul. Wrzosowa, natomiast po przeciwległej stronie drogi znajduje się działka nr 11 (ark. 6), porośnięta przez las oraz działka nr 12 (ark. 6), na której prowadzona jest obecnie eksploatacja piaku. Od strony wschodniej teren inwestycji sąsiaduje z ul. Partyzantów. Po przeciwnej stronie drogi zlokalizowana jest działka nr 5 (ark. 6) porośnięta lasem. Od strony południowej teren planowanego przedsięwzięcia sąsiaduje z kopalnią piasku prowadzącą eksploatacje złoża "Bełżec 1".

Realizacja inwestycji będzie wymagła przeprowadzenia wycinki drzew i krzewów o powierzchni 6,72 ha. Wycinka drzew prowadzona będzie w terminie od 15 października do końca lutego i przebiegać będzie etapami, tzn. wycięte zostaną drzewa na obszarze powierzchni około 1 ha i etapowym zdejmowaniu nakładu znad warstwy piasku przewidzianego do eksploatacji na określonym obszarze oraz przemieszczeniu go na zwałowiska, a w następnej kolejności na udostępnieniu pokładu kopaliny do eksploatacji. Po zakończeniu wydobycia na obszarze tym (ok. 1 ha), wycinany będzie kolejny o powierzchni ok. 1 ha. Ponadto wyznaczone zostaną filary ochronne o odpowiednio dobranej szerokości, zgodnie z wymogami prawa, które pełnić będą funkcje barier akustycznych.

Wydobycie w granicach analizowanego przedsięwzięcia rozpocznie się po zakończeniu eksploatacji założa "Bełżec 1" prowadzonego na działce nr 12 (ark. 6). Eksploatacja kruszywa będzie miała charakter wieloletni i w związku z tym udostępnienie złoża będzie przebiegać stopniowo. Jako maszynę urabiająca przewidziano koparkę samochodową. Kruszywo z terenu przedsięwzięcia wywożone będzie poprzez drogi techniczne do drogi wojewódzkiej nr 865.

Do eksploatacji piasków zastosowana zostanie metoda odkrywkowa, system ścianowy, jednym poziomem eksploatacyjnym, przy wysokości ściany do około 7 m bez stosowania materiałów wybuchowych. W przypadku, gdy wysokość skarpy będzie wyższa, w pierwszej kolejności nastąpi przemieszczenie kruszywa przy pomocy spycharki. Nie przewiduje się przeróbki kopaliny w granicach zakładu górniczego. Roczna wielkość eksploatacji uzależniona będzie od zapotrzebowania na rynku. Eksploatacja kruszywa odbywać się będzie tylko w porze dziennej w dni robocze. Działalność górnicza prowadzona będzie zgodnie z przepisami ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2015 r. Nr 196), pod nadzorem osób posiadających stosowne uprawnienia, potwierdzone świadectwem Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego.

Po zakończeniu eksploatacji nastąpi likwidacja przedsięwzięcia w ramach, której wykonane będzie wyrównanie czaszy wyrobiska, usunięcie maszyn związanych z eksploatacją, niwelacja terenu przekształconego oraz wyrównanie i ukształtowanie dna wyrobiska. Obszar po zaprzestaniu eksploatacji poddany zaostanie rekultywacji. Za najkorzystniejszy ekologicznie uznaje się kierunek leśny. Ponadto rozplantowany będzie wcześniej zebrany, zhałdowany i zabezpieczony na czas eksploatacji nakład o średniej miąższności ok. 0,93 m.

W ramach planowanego przedsięwzięcia nie przewiduje się prowadzenia eksploatacji spod wody, w związku z czym przedsięwzięcia nie spowoduje zaburzenia stosunków wodnych. Poziom wód gruntowych w obrębie złoża występuje poniżej spągu złoża w marglach górnokredowych. Eksploatacja złoża na nieruchomości gruntowej nr 11 (ark. 6) będzie prowadzona do rzędnej 270,8 m n.p.m. natomiast na nieruchomości gruntowej nr 5 (ark. 6) do rzędnej 279 m n.p.m. (poziom drogi).

Teren odwadniany jest przez rzekę Kryniczki, znajdującą się w odległości ok. 500 m od terenu funkcyjnego.

Teren planowanego przedsięwzięcia graniczy z terenem górniczym tj. nieruchomość oznaczona nr ewiencyjnym 12 (ark. 6), w którym obecnie jest prowadzona eksploatacja, jednakże wydobycie kruszywa na terenie planowanego przedsięwzięcia tj. na części nieruchomości gruntowych oznaczonych nr 5 i 11 (ark. 6), realizowane będzie dopiero po zakończeniu eksploatacji złoża "Bełżec 1". W związku z tym nie będzie dochodzić do wystąpienia oddziaływań skumulowanych planowanego przedsięwzięcia z innymi w zakresie emisji hałasu oraz zanieczyszczeń pyłowych i gazowych do powietrza.

W okresie realizacji nie wystąpi zapotrzebowanie na wodę do celów technologicznych oraz energię. Odpady komunalne będą gromadzone w szczelnych pojemnikach na wydzielonym terenie. Zaplecze budowy zostanie wyposażone w przenośne sanitariaty a wytworzone ścieki bytowe będą okresowo wyworzone do oczyszczalni ścieków. W okresie tym, nie będą powstawały odpady niebezpieczne. Oddziaływania związane z realizacją przedsięwzięcia ustaną po zakończeniu prac.

W okresie funkcjonowania wystąpi znikome zapotrzebowanie na wodę wykorzystywaną do celów sanitarnych oraz na paliwa, niezbędne do pracy sprzętu pracującego na terenie przedsięwzięcia. Wystapią także uciążliwości związane z emisją hałasu oraz zanieczyszczeń do powietrza wynikające z eksploatacji maszyn (na maksymalnym poziomie ok. 100 dB – koparka) oraz natężenia ruchu pojazdów poruszających się po terenie kopalni (maksymalnie 5 pojazdów w ciągu dnia pracy). Natężenie ruchu pojazdów transportujących piasek wyniesie średnio 1 pojazd na godzinę. Koparka pracowała będzie wyłącznie w porze dnia. Transport kołowy, którym wywożony będzie urobek nie spowoduje emisji zanieczyszczeń pyłowych do powietrza, ponieważ samochody odbiorców będą posiadały specjalne plandeki ochronne, zgodne z wymaganiami dotyczącymi transportu materiałów sypkich po drogach publicznych.

Na terenie planowanej inwestycji będą powstawały ścieki socjalno-bytowe. Pracownicy korzystali będą z przenośnych sanitariatów. Nie będą powstawały ścieki technologiczne. Teren przedsięwzięcia zostanie wyposażony w zestaw środków sorbentowych umożliwiających usuwanie skutków awaryjnych rozlewów substancji ropopochodnych i przeciwdziałanie ich rozprzestrzenianiu. Dodatkowo w bezpośrednim sąsiedztwie przewiduje się zabezpieczenie terenu prac wydobywczych przed dostępem osób niezatrudnionych oraz ograniczenie wydobycia w bardzo niekorzystnych warunkach np. wpływ czyników atmosferycznych - ulewne descze.

Wytworzone niesegregowane tj. zmieszane odpady komunalne związane z przebywaniem na terenie inwestycji pracowników i osób nadzorujących będą gromadzone selektywnie w szczelnych pojemnikach na wydzielonej powierzchni, a następnie zostaną przekazane do odzysku lub unieszkodliwienia firmom specjalizującym się w gospodarce odpadami. Ponadto wszelkie remonty sprzętu, wymiana olei oraz płynów hydraulicznych będa prowadzone poza zakładem górniczym, w związku z tym nie przewiduje się powstawania odpadów niebezpiecznych.

Na terenie przedsięwzięcia nie będą magazynowane materiały pędne, oleje oraz smary, co reguluje Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzenia ruchu oraz specjalistycznego zabezpieczenia przeciwpożarowego w odkrywkowych zakładach górniczych, wydobywających kopaliny pospolite (Dz. U. Nr 109, poz. 962).

Z Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia nie wynika ryzyko wystąpienia poważnej awarii przy zastosowaniu proponowanych substancji i technilogii.

 

2. Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska.

Według podziału fizjograficznego, planowana inwestycja położona jest w Makroregionie Roztocze, Mezoregionie Roztocze Środkowe.

Przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarami wybrzeża, przylegającymi do jezior, wodno-błotnymi (w odległości ok. 500 m w kierunku południowym znajduje się rzeka Kryniczki) oraz górskimi, teren uzdrowiska i obszar ochrony uzdrowiskowej.

Przedsięwzięcie położone jest w obrębie obszaru Natura 2000 PLB060012 Roztocze chronionego na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 627 z późn. zm.). Przedmiotem ochrony ww. obszaru są gatunki ptaków okrelone ktegorią A, B, C wymienione w Załączniku I Dyrektywy Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa (Dz. U. UE. L. Z 2010 r., Nr 20, poz. 7 ze zm.): włochatka zwyczajna, orlik krzykliwy, podgorzałka puchacz, lelek, rybitwa białowąsa, bocian biały, bocian czarny, gołąb siniak, derkacz, dzięcioł białogrzbiety, dzięcioł średni, dzięcioł białoszyi, dzięcioł czarny, kobuz, muchołówka białoszyja, muchołówka mała, bączek, gąsiorek, pliszka górska, trzmielojad zwyczajny, dzięcioł zielonosiwy, rybitwa rzeczna puszczyk uralski, jarzębatka. Dla ww. obszaru nie sporządzono Planu Zadań Ochronnych. Dostępne są wyniki inwentaryzacji przyrodniczej wykonanej na potrzeby opracowywanego projektu Planu Zadań Ochronnych dla ww. obszaru Natura 2000.

Zgodnie z wynikami inwentaryzacji awifauny przeprowadzonej na potrzeby planu zadań ochronnych obszaru Natura 2000 Roztocze PLB060012 w sąsiedztwie terenu analizowanego przedsięwzięcia odnotowano następujące gatunki ptaków: pliszka górska, jarzębatka, dzięcioł czarny i dzięcioł białoszyi. Inne gatunki ptaków będące przedmiotem ochrony obszaru występują w odległości: trzmielojad – 600 m, bocian biały – 580 m, dzięcioł średni – 530 m.

Przedsięwzięcie realizowane będzie w strefie zabudowy zagrodowej chronionej przed hałasem na podstawie Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 1 października 2012 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z dnia 8 października 2012 r.). Najbliższa zabudowa zagrodowa miejscowości Bełżec, zlokalizowana jest w odległości ok. 50 m (ul. Wrzosowa od wschodniej granicy terenu przedsięwzięcia). Od strony południowej i zachodniej teren przedsięwzięcia tj. działkanr 5 (ark. 6) graniczy z ul. Partyzantów. Aktualny klimat akustyczny strefy zabudowy kształtowany jest poprzez ruch pojazdów poruszających się po ww. ulicach oraz maszyn i pojazdów rolniczych wykorzystywanych przez okolicznych rolników do prowadzenia prac polowych.

Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest również w obrębie Głównego Zbiornika Wód Podziemnych GZWP Nr 407 Niecka Lubelska (Chełm-Zamość), gdzie wody kredowe podlegają szczególnej ochronie.

Zgodnie z podziałem dokonanym w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (M.P. z dnia 21 czerwca 2011 r. Nr 49, poz. 549), przedsięwzięcie zlokalizowane jest w obszarze oznaczonym kodem europejskim PLGW2300109, leżącym w obszarze dorzecza Wisły w ekoregionie równin wschodnich o nazwie JCWPd 109. Ocena stanu ilościowego – dobry w subczęści i jakościowego zbiornika – dobra. Zbiornik niezagrożony. Przedsięwzięcie znajduje się poza strefami ochronnymi ujęć wody pitnej.

Inwestycja zlokalizowana jest w obszarze Jednolitych Części Wód Powierzchniowych "Sołokija od źródeł do granic RP" oznaczonym kodem europejskim PLRW2000726614591, scalona część wód powierzchniowych SW1402, region wodny Środkowej Wisły, stan wód zły. Wpływ działalności antropogenicznej na stan JCW generuje konieczność przesunięcia w czasie osiągnięcia celów środowiskowych z uwagi na brak rozwiązań technicznych możliwych do zastosowania w celu poprawy stanu JCW.

W zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują obiekty objęte ochroną na podstawie ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. 2014 r., poz. 1446).

 

3. Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt 1 i 2.

Miejscowość Bełżec liczy 2 990 mieszkańców, gęstość zaludnienia wynosi ok. 104 osoby/km². Zasięg oddziaływania przedsięwzięcia ograniczy się do granic terenu funkcyjnego oraz najbliższego otoczenia miejsca jego realizacji i może być odczuwalne w strefie zabudowy mieszkaniowej (około 50 m).

Z analizy skali przedsięwzięcia, planowanej intensywności eksploatacji, warunków prac maszyn, wynika brak prawdopodobieństwa naruszenia obowiązujących standardów akustycznych, określonych dla zabudowy mieszkaniowej w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 1 października 2012 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U z dnia 8 października 2012 r.). Oddziaływanie na klimat akustyczny akustyczny będzie miało charakter lokalny i krótkotrwały, ograniczony do pory dziennej, niekumulujący się w środowisku. Ponadto teren pomiędzy granicą planowanego przedsięwzięcia a zabudową mieszkaniową pozostanie zalesiony, dzieki czemu pełnił będzie funkcje pasa zieleni izolacyjnej o szerokości około 50 m, co w sposób naturalny zminimalizuje rozprzestrzenianie hałasu docierającego do strefy zabudowy.

Brak jest również prawdopodobieństwa wystąpienia stałych lub długoterminowych przekroczeń poziomów dopuszczalnych zanieczyszczeń powietrza określonych w rozporządzeniu Ministra środowiska z dnia 3 marca 2008 r. w sprawie poziomu niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. Nr 47, poz. 281).

Realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia związana z emisją odpadów nie będzie powodować negatywnego wpływu na środowisko. Odpady komunalne będą gromadzone w szczelnych pojemnikach, nie będą wytwarzane odpady niebezpieczne (np. z napraw lub konserwacji sprzętu) a sposób postępowania z odpadami będzie zgodny z wymaganiami określonymi w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21) i nie będzie obciążeniem dla systemu gospodarki odpadami Gminy Bełżec.

Zdjęta w trakcie eksploatacji złoża, warstwa humusu w postaci gleby, nie zostanie zanieczyszczona. W związku z tym będzie mogła zostać wykorzystana do rekultywacji terenu po wydobyciu piasków z wydmy.

W celu wykluczenia możliwości zanieczyszczenia wód gruntowych i powierzchniowych substancjami ropopochodnymi Inwestor deklaruje, że eksploatacja będzie prowadzona z zachowaniem przepisów BHP i przy użyciu technicznie sprawnych maszyn. Przegląd stanu technicznego sprzętu będzie przeprowadzany każdego dnia przed przystąpieniem do pracy. Zużyte części i oleje będą wymieniane poza obszarem eksploatacji na stacjach serwisowych i przekazywane do utylizacji. Dodatkowo teren przedsięwzięcia zostanie wyposażony w zestaw środków sorbentowych, umożliwiających usuwanie skutków potencjalnych awaryjnych rozlewów substancji ropopochodnych i przeciwdziałanie ich rozprzestrzenianiu.

Nie przewiduje się możliwości pogorszenia w wyniku realizacji i funkcjonowania przesięwzięcia stanu jednolitych części wód podziemnych Nr 407 Niecka-Lubelska (Chełm-Zamość) w obrębie obszaru jednolitych części wód podziemnych PLGW2300109 oraz w obszarze jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP) "Sołokija od źródeł do granic RP" oznaczonym kodem europejskim PLRW2000726614591, scalona część wód powierzchniowych SW1402, region wodny Środkowej Wisły, a tym samym brak prawdopodobieństwa negatywnego znaczącego wpływu na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych wynikających z ramowej dyrektywy Wodnej (Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej oraz działu III ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2015 r. poz. 469) i Planu gospodarowania wodami dorzecza Wsły (MP. z 2011 r. Nr 49, poz. 549).

Z analizy charakteru, lokalizacji i skali przedsięwzięcia, wzorca ekologicznego terenu oraz skali i zasięgu przestrzennego negatywnych oddziaływań i przyjętych rozwiązań chroniących, określonych w Karcie Informacyjnej przedsięwzięcia, wynika brak prawdopodobieństwa oddziaływań negatywnych znaczących na elementy środowiska i funkcje ekologiczne oraz na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych (utrzymanie dobrego stanu ochrony siedlisk przyrodniczych i populacji gatunków, w tym ptaków stanowiących przedmiot ochrony siedlisk ich siedlisk), wynikających z ustaleń Dyrektywy Siedliskowej oraz Dyrektywy Ptasiej (Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory oraz Dyrektywa 2009/147/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa) i cyt. wyżej ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody w obszarze Natura 2000 Roztocze.

Eksploatacja złoża nie spowoduje znaczącego zabużenia bioróżnorodności gatunkowej i ilościowej poza granicami Zakładu. Spowoduje jedynie niewielkie oddziaływanie negatywne w wyniku hałasu, na funkcje ekologiczne ekosystemu leśnego tj. miejsca bytowania i rozrodu fauny. Nie będą to oddziaływania negatywne znaczące. Fauna wycofa się do siedlisk tożsamych w otoczeniu. Niewielki ubytek siedlisk przyrodniczych ptaków nie będzie negatywnie oddziaływać na populacje ptaków w tym szponiastych będących przedmiotem ochrony obszaru Natura 2000 PLB060012 Roztocze.

Ze wzgledu na rozległe siedliska leśne otaczające przedmiotowy teren i istniejącą kopalnię, obowiązek przeprowadzenia rekultywacji w kierunku leśnym zgodnym z pierwotnym charakterem analizowanego terenu, powiększenie zasięgu przestrzennego terenów eksploatacji surowców naturalnych nie spowoduje znaczącego obniżenia lokalnej bioróżnorodności oraz funkcji ekologicznych terenu (miejsca bytowania, rozrodu, żerowiska).

Realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje istotnych zmian w środowisku przyrodniczym. Inwestycja ta nie jest nowym przedsięwzięciem, stanowi kontynuację wydobycia kruszywa ze złoża "Bełżec 1" poprzez rozszerzenie terenu eksploatacji o część nieruchomości gruntowych oznaczonych nr ewidencyjnym 5 i 11 (ark. 6) o łącznej powierzchni ok. 6,72 ha, przylegających do granic udokumentowanego złoża "Bełżec 1".

Teren planowanego przedsiewzięcia porasta drzewostan na siedliskach: boru świeżego, boru mieszanego świeżego, boru mieszanego wyżynnego świeżego, lasu mieszanego wyżynnego świeżego. Gatunkiem dominującym jest sosna, której towarzyszy świerk pospolity, jodła pospolita oraz brzoza brodawkowata. W runie występuje borówka czarna, brusznica, wrzos pospolity. W warstwie przyziemnej występują mezofilne mchy.

W przypadku stwierdzenia w granicach terenu przedsięwzięcia chronionych gatunków, Inwestor zobowiazany jest uzyskać tzw. decyzję derogacyjną czyli decyzję na odstępstwo od czynności zakazanych, w stosunku do gatunków objętych ochroną, wydawaną na podstawie art. 56 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.

Zdjęcie nadkładu bedzie wymagało usunięcia drzew i roślinności trawiastej. Zidentyfikowane w granicach przedsięwzięcia zbiorowiska roślinne należą do powszechnie występujących na terenie Gminy Bełżec, a także w całym kraju i nie przedstawiają znacznej wartości przyrodniczej. Biorac pod uwage pospolity charakter zbiorowisk roślinnych na analizowanym terenie można stwierdzić, że oddziaływania związane z realizacją przedsięwzięcia nie będą miały znacząco negatywnego oddziaływania dla flory.

Brak jest wartościowej przyrodniczo szaty roślinnej, wymagającej specjalnej ochrony na podstawie Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U. z 2014 r. poz. 1409). nie występują również siedliska chronione wymienione w Załączniku do I Dyrektywy Rady 92/43/EWG. Analiza gospoarki wodno-ściekowej i gospodarki odpadami wskazuje także na brak prawdopodobieństwa spływu zanieczyszczeń antropogenicznych do pobliskich siedlisk przyrodniczych i zmiany ich parametrów.

Realizacja i funkcjonowanie przedsięwzięcia uwzględnia ochronę gruntów sąsiadujących ze złożem (zostaną wydzielone pasy ochronnych wyrobisk odkrywkowych o szerokości 10 m) oraz ochronę środowiska przez zastosowanie jak najmniej uciążliwej technologii wydobycia kopaliny, a w konsekwencji po zakończeniu eksploatacji i rekultywacji terenu w kierunku leśnym przyczyni się do powstania nowych siedlisk dla gatunków zwierząt w tym ptaków związanych ze środowiskiem leśnym.

Oddziaływanie przedsięwzięcia na krajobraz wynikać będzie ze zmiany ukształtowania powierzchni ziemi, zmiany przeznaczenia gruntów tj. Z gruntów leśnych na eksploatacyjne i z eksploatacyjnych na leśne. Będzie ograniczane poprzez sukcesywne odlesianie po 1 ha oraz sukcesuwną rekultywację i właściwą organizację prac. Będą to oddziaływania czasowe ograniczone do etapu eksploatacji. Zagospodarowanie rekultywacyjne w kierunku leśnym przywracać będzie zasoby i funkcje ekologiczne oraz walory naturalnego krajobrazu.

Realizacja i funkcjonowanie przedsiwzięcia nie przyczyni się do pogłębienia zmian klimatu. Emisja zanieczyszczeń gazowych (dwutlenku węgla) i pyłowych do powietrza będzie mieć zmienny poziom w skali roku oraz w skali doby i nie będzie mieć istotnego wpływu na stan klimatu. Emisja dwutlenku węgla wynikająca z eksploatacji maszyn i ruchu pojazdów poruszających się po terenie kopalni (ok. 5 pojazdów na dobę transportujących urobek, wyłącznie w porze dziennej), będzie zredukowana poprzez lokalizację przedsięwzięcia w otoczeniu kompleksów leśnych, które mają dużą zdolność absorbcji CO² co można uznać za łagodzenie zmian klimatu. Przystosowanie przedsięwzięcia do ekstremalnych zjawisk klimatycznych zapewnione zostanie poprzez wyprofilowanie skarp pod kątem 50º, co zapobiegać będzie powstawaniu osuwisk oraz zaniechanie wydobycia w trakcie opadów atmosferyczych.

Ścięte drzewa zostaną przycięte na odpowiednie długości (sortymenty) a następnie przetransportowane poza teren zakładu górniczego w odpowiednio przygotowane i zabezpieczone miejsce.

Brak również prawdopodobieństwa oddziaływania transgranicznego. Przedsięwzięcie zlokalizowane jest w odległości ok. 18 km w linii prostej od wschodniej granicy państwa.

Organ wydający niniejsze postanowienie wziął pod uwagę opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie, Wydział Spraw Terenowych III w Zamościu iPaństwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Tomaszowie Lubelskim oraz zapisy art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz. 1235 z późn. zm.), tj. rodzaj, skalę, charakter, usytuowanie przedsięwzięcia, zakres robót związanych z realizacją inwestycji, emisję substancji i energii do środowiska, jak również prawdopodobieństwo oddziaływania inwestycji na środowisko.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Na nieniejsze postanowienie nie przysługuje prawo wniesienia zażalenia.

 

 

 

Otrzymują:

1. Zakład Budowlano-Montażowy "SPOIWO"

Czesław Adamowicz

2. Skarb Państwa – Lasy Państwowe Nadleśnictwo Tomaszów Lub.

3. Zarząd Dróg Powiatowych w Tomaszowie Lub.

4. a.a

 

 

Do wiadomości:

1. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie

Wydział Spraw Terenowych III w Zamościu

2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Tomaszowie Lub.

 

 

 

Z upoważnienia WÓJTA

/-/ Alicja Kopczan

SEKRETARZ GMINY

Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji: Jarosz Sebastian
Dodano do BIP dnia: 2015-11-19 07:44:26